Пошто смрт и васкрсење Исуса Христа осигуравају коначну победу, писци Новог завета изјављују да ми живимо у последње време (Јеврејима 1,2; 9,26; 1. Коринћанима 10,11; Јаков 5,3; 1. Петрова 1,20). Ове објаве су навеле неке теологе да закључе да други Христов долазак неће бити дослован, и да ће се Христос показати путем присутности свога Духа у Цркви. У складу с овим мишљењем, долазак Христовог царства ће бити представљен победом моралних начела хришћанства.
Христово васкрсење је означило почетак нове ере – ере “последњих дана” (Дела 2,17; Јеврејима 1,2). Крај се приближио, јер је Христос објавио последњи период историје овога света. Време више не означава одлагање, већ очекивање (2. Петрова 3,9); оно јури усусрет славној експлозији парусије (Римљанима 13,11.12). Зато верници могу с поверењем да чекају да буду примљени у обећане небеске станове (2. Коринћанима 5,1-5; Јован 14,1-3).
На тај начин Нови завет може на логичан и разумљив начин да објави да ће Христов други долазак бити:
1. Личан и дослован
Еванђеља тврде да се Разапети сам јавио својим ученицима после свог васкрсења. Исус из Назарета се лично појавио пред њима (Марко 16,9; Лука 24,25-43). Позвао је Тому, који је посумњао, да дотакне Његове ране (Јован 20,26.27). Исус је отишао у славу пошто је 40 дана доказивао својим ученицима да је стварно жив (Дела 1,3).
Ученицима, који су били узнемирени због поновног растанка, анђели су објавили да ће тај исти Исус доћи поново на исти начин на који је и отишао на Небо (Дела 1,11). Син човечји је отишао на облацима; Он ће се и вратити на облацима небеским са силом и славом великом, у складу са својим обећањем (Матеј 26,64; Марко 13,26; Откривење 1,7).
Према апостолу Павлу, “сам Господ ће сићи с неба” (1. Солуњанима 4,16). Господ, “који је живот наш”, појавиће се (Колошанима 3,4) да нам да “венац правде” (2. Тимотију 4,8). Ми чекамо Исуса, Божјега Сина, којега је Отац подигао из мртвих, да дође с Неба (1. Солуњанима 1,10). Онај исти који се једном жртвовао да “понесе грехе многих” донеће спасење онима који чекају Његов долазак (Јеврејима 9,28).
2. Видљив и чујан
Ако ће се Исус лично у телу појавити приликом свог другог доласка, а хоће, онда тај долазак мора да буде видљив. Изрази “апокалyпсис”, “епипханеиа” и “пароусиа” који су употребљени у Новом завету да би се описао Његов долазак, потврђују оно што је сам Исус рекао: да ће га угледати сви народи на Земљи (Матеј 24,30). Јован је још одређенији: “Видеће га свако око!” (Откривење 1,7) Његов долазак ће бити праћен застрашујучим космичким знацима које нико неће моћи да превиди (Лука 21,25-27). Исус је упозорио своје ученике на лажне пророке који ће покушати да их наведу да поверују да ће Његов други долазак бити сакривен, тајанствен, невидљив, док ће он у стварности бити видљив са свих страна и у сваком погледу. Биће сличан блеску муње која обасјава облаке (Матеј 24,26.27).
Исус ће доћи да покаже своју славу (Титу 2,13), да прими обожавање својих следбеника (2. Солуњанима 1,10). Појавиће се окружен распаљеним огњем да побије оне који не познају Бога (2. Солуњанима 1,7.)
Сваки покушај да се Исусов други долазак протумачи као невидљив и тајанствен догађај супроти се сведочењу целог Новог завета. Исусов долазак ће бити јаван, објављен гласним звуцима трубе, као и долазак некадашњих царева (1. Солуњанима 4,16; Матеј 24,31). Нема никакве тајне у томе.3. Славан и победоносан
Ако би се могло казати да је први Христов долазак био долазак у понизности, онда ће други долазак, супротно првоме, бити долазак у слави. Христос ће доћи на небеским облацима, са силом и славом великом (Матеј 24,30), у пратњи анђела (2. Солуњанима 1,7). Он ће се вратити као Цар над царевима и Господар над господарима (Откривење 19,16), као победник над свим својим непријатељима (1. Коринћанима 15,25).
Свет живи у страху од неизвесности повезане и са садашњошћу и са будућношћу. Теологија не може да умири то неспокојство сужавајући есхатологију на преживљавање после смрти. Прелазећи границе смрти појединца, Библија је ипак одговорила на питање о будућности историје најављујући други Христов долазак у слави и величанству. Будућности хришћанина је осветљена блиставим очекивањем Христовог другог доласка, надом свих хришћана (1. Тимотију 1,1).
4. Катаклизмичан
Крај овога света је најављен већ у Старом завету. Нови завет повезује тај крај са Христовим другим доласком (Матеј 13,40.41). Према пророку Данилу, камен који се одвалио од планине распршиће у прах сва царства овога света (Данило 2,44). Исто онако као што је Потоп уништио претпотопни свет, и Христов други долазак ће учинити да небеса “с хуком прођу” и да Земља буде спаљена огњем (2. Петрова 3,10). Пошто Бог жели да успостави “нова небеса и нову земљу” (Откривење 21,1), крај света који ми сада познајемо имаће не само глобалне, већ и космичке димензије.
5. Изненадан
Трансцендентални карактер Христовог другог доласка поново је наглашен његовом изненадношћу. И људи и жене ће бити изненађени Христовим доласком. Исус се послужио с неколико метафора да би своје ученике упозорио на ту његову карактеристику: о лупежу по ноћи (Матеј 24,42-44; Лука 12,40; 1. Солуњанима 5,2.4; 2. Петрова 3,10), о женику и десет девојака (Матеј 25,1-13), о Потопу и претпотопном свету (Матеј 24,38.39). Апостол Павле је овим упоређењима додао и метафору о боловима породиље (1. Солуњанима 5,3).
Уместо да наговештавају неки потајни или невидљиви Христов долазак, као што неки погрешно тврде, ове метафоре најављују да ће се Христос појавити изненада и неочекивано. Управо зато су ученици били позвани да буду будни и да страже (Матеј 25,13; 24,42). Исус им је рекао: “Зато и ви будите готови, јер у који час не мислите доћи че син човечји!” (Матеј 24,44)
Слике, којима су се послужили Исус и Павле, уопште не спомињу време Христовог доласка: господар куће не зна када ће лупеж доћи, девојке нису знале када ће се женик појавити; породиља не зна када ће болови почети. Нико не зна тај час, ни анђели, чак ни Син (Матеј 24,36), већ само Отац (Марко 13,32). Ни ученици нису добили обавештење о тачном времену (Дела 1,6.7; РХ 16. август 1887; 1Т 72).
Међутим, Исус је објавио знаке који ће најавити Његов други долазак, не зато да омогуће израчунавање времена Његовог доласка, већ да привуку пажњу ученика и да их одрже буднима (1. Солуњанима 5,4-6). Нико не зна хоће ли Господар доћи увече, у пола ноћи, у рану зору, ујутро; међутим, нико не треба да буде неспреман када Он буде изненада стигао (Марко 13,35.36), јер су важни догађаји већ најавили близину Његовог доласка (Марко 13,28.29). Важно је да пажљиво пратимо знаке.
Нема коментара:
Постави коментар