СВ.ТАЈНА КРШТЕЊА ПО СВЕТОМ ПРЕДАЊУ
Крштење Јованово је било само знак покајања. Хришћанско крштење јесте ново рођење, опроштај свих грехова. Водом је казнио Бог грехове првог света и уништио га је водом у потопу. Водом сада спасава Бог људе кроз Тајну крштења.
Православна Света
Христова Црква нас учи да је крштење прва од седам Светих Тајни, којом
се човек поново рађа благодаћу Светога Духа у новог духовног човека и
постаје судеоник царства благодати.
Учење православне Цркве о
крштењу није никаква произвољна идеологија, него представља верну и
непоколебиву преданост учењу Христа Спаситеља. И поред тога сведоци смо
да многи духовни пастири у СПЦ-и не следе предању Св. апостола и Св.
Отаца, и супротно обичају и пропису Саборне, Апостолске Цркве о крштењу,
трократним погружавањем, већ својом праксом, поливањем или кропљењем,
крче пут ка римокатоличком обреду.
У наставку ћемо изложити учење
Православне Цркве о Св. Тајни крштења, изговорене од стране Св. Отаца,
осврћући се, пре свега, на најважнију радњу у Светој Тајни крштења,
трократно погружавање.
Шта је Света Тајна крштења?
То
је Света Тајна којом се лице које се крсти чисти од свих грехова, и
наслеђених и личних, и као новорођено дете Божје укључује се у Цркву
Христову.
Која је најважнија радња у овој Светој Тајни?
Трократно погружавање у воду у име Свете Тројице: Оца, Сина, и Светога Духа са одговарајућим молитвама свештеника.
Шта треба да се ради ако нема свештеника, а још некрштено дете је болесно?
У
тако озбиљном случају Црква дозвољава да сваки хришћанин, или хришћанка
могу извршити крштење у најкраћем облику, тј. погружавањем детета у
воду изговарањем: „Крштава се слуга Божји (име) у име Оца, и Сина, и
Светога Духа; Амин“. Ако дете преживи, свештеник ће допунити крштење и
извршити Свету Тајну миропомазања.
Свети владика Николај (Катихизис Источне Православне Цркве)
Крштење
је света тајна у којој се кроз троструко погружење у воду у име Оца и
Сина и Светога Духа очишћава од свих грехова, умире за грех и грешни
живот и поново рађа у духовни, свети живот ради охристовљења и
отројичења…
У обреду тајне крштења најважнија је радња троструко погружавање у воду онога који се крштава
Ава Јустин Ћелијски (Догматика Православне Цркве III)
Господ
својим апостолима није рекао, када их је слао да проповедају:
„Крштавајте у смрти мојој“ – не! Већ им је рекао: „Идите и подучите све
народе, крштавајући их у име Оца и Сина и Светога Духа.“ Другим речима,
крштавајте их трима потапањима и израњањима, и при сваком потапању
изговарајући по једно име Свете Тројице. Јер, нити се са једним
потапањем и израњањем, смрт Спаситељева од три дана и три ноћи не
представља верно, нити се потпуно обзнањује тајна и богоспознаја Свете
Тројице. Стога је, и такво крштење будући лишено, како богословља тако и
оваплоћеног устројства, веома безбожно и јеретичко. А са три потапања и
израњања јасно се изражава вера у Свету Тројицу и исто тако се
изображава смрт од три дана и три ноћи, погребење и васкрсење
Спаситељево.
Преподобни Никодим Агиорит
Ако епископ
или презвитер не саврши три погружења једнога посвећења, него једно
погружење, у смрт Господњу приношено, да се свргне такав.
Законоправило, 50. апостолско правило
Који не крсти у три погружења, у име Оца и Сина и Светога Духа, да је проклет.
Велики требник, глава 79
Свети
свештеници, треба да имате велике крстионице у црквама, у које цело
дете може да се урони, а да не остане ни најситнији делић сув, јер и ту
ђаво може да се усели, па да вам деца постану епилептична, демонизована,
плашљива и злосретна, због тога што нису ваљано крштена.
Свети Козма Етолски
И
сам Богочовек је, крстећи се људским крштењем, био три пута потпуно
погружен. Сва писма то потврђују. Јеванђелист Матеј описујући призор
Богојављења Владике Христа како излази из воде и како гледа небо које се
отвара, каже: „И крстивши се изиђе одмах из воде. И гле отворише му се
небеса“ (Мт 3,16). Исто каже и Марко: „И одмах излазећи из воде виде
небеса где се отварају“ (Мк 1,10).
Схиархимандрит Методије
Проклињем
њихово скверно крштење савршавано обливањем, а не погружавањем по узору
на Господње на Јордану и (које није савршавано) како нам апостоли
предадоше – трима погружењима у име Оца и Сина и Светога Духа.
Проклињем
оне који развратно творе свето крштење, ако и говоре у име Оца и Сина и
Светога Духа, али ипак крштавају водом у једно крштење а трипут не
погружавају, док (има и) других (који) само обливају.
Саборни законик патријарха Филарета Романова
(Требник, стр. 597. и 603.)
Крштење
мора да се свршава трократним погружавањем у воду онога кога крштавају.
Мора да се изврши троктратно: у име ипостаси Пресвете Тројице ( Мат.
28, 19), по правилу Св. Апостола (прав. 50) и Св. Васељенских сабора
(II. Васељ. прав. 7). Мора се свршавати погружавањем: с тога што се
погружавањем крстио сам Спаситељ од Јована (Мат. 3, 16; срав. Мк. 1,
5; Јован 3, 23); погружавањем крштавали су Св. Апостоли (Дап. 8, 37.
38). Што се, пак, тиче кропљења и обливања, као што западна црква обично
сада свршава тајну крштења: то у старини допуштено је само као
изузетак, у крајњој невољи, поглавито при тешким болестима, за болеснике
који су у постељи (такозване клинике), које није могуће било крстити
погружавањем.
Архиепископ Руски Макарије (Православно догматичко богословљe)
Нема коментара:
Постави коментар