петак, 14. новембар 2014.

ВРЛИНЕ И СТРАСТИ


Св. ЈОВАН  Дамаскин

"Треба да знамо да је човек двострук, састављен из душе и тела, и да има двострука чула и да су и врлине његове двоструке. Душа има пет чула и тело има пет чула. Чула душе су: Ум, мишљење, знање, замишљање и осећање, које мудри називају још и силом. Телесна чула су ова: чуло вида, чуло мириса, чуло слуха, чуло укуса и чуло додира. Због тога су и врлине двоструке, а двоструке су и злобе ( = зла дела). Потребно је да сваки човек добро зна, које су душевне врлине а које су телесне. И које су душевне страсти а које су телесне. Душевне врлине су пре свега, четири основне врлине, а то су: одважност, мудрост, разборитост и праведност. Од ових настају следеће врлине душе: вера, нада, љубав, молитва, смиреност, чистота, дуготрпљење, незлобивост, негневљивост, божанско знање" и уопште све што је у животу добро и врлинско.

"Телесне врлине, које представљају вршење врлина, настају познањем воље Божије, и далеко су од сваког лицемерја и човекоугодништва. Оне чине да човек напредује у смирењу и бестрашћу. Те врлине су следеће: стално уздржање, пост, трпљење глади и жеђи, бдење, коленопреклоњење ( = клечање), једење некуваног, сиромаштво, нестицање, ћутање". Телесне немоћи у подвигу, спечавају се смирењем и благодарењем ( Богу).

"Сада је потребно да кажемо нешто и о душевним и телесним злобама, тј. о страстима", што и јесте циљ нашег труда. "Душевне страсти јесу заборав, лакомисленост и незнање", које се називају и великим страстима. "Ове три страсти помрачују очи душе, тј. ум, и владају над свима страстима, делимично подсећајући на ове: безбожност, зловерје, дакле, свака јерес, богохуљење, мржња, гнев, огорченост, човекомржња ( = мизантропија), злопамћење, осуђивање, безразложна жалост, страх, страшљивост, свадљивост, завист, убиство, уображеност ( = преузношење), лицемерство, лаж, безверје", које воде душу у пропаст, те се тако личост човекова демонизује.

"Телесне страсти" - ако их назовемо срамним делима нећемо погрешити - "јесу: стомакоугађање, угађање грлу , спавалаштво, пијанство, идолатрија спрам хране, страстољубље, блуд, прељуба, похота, крвосмешање ( = инцест), скотолоштво, зле жеље и све противприродне и неморалне страсти: крађа, светогрђе, отимање, убиство" и свака друга телесна пошаст; "страсна злоупотреба ствари овога света, телољубиви живот који ум чини тромим и чини га земаљским и приземним и не допушта му да стане пред Бога и да чини врлинска дела.

Узроци свих ових ствари, најпре су страстољубље, частољубље и среброљубље, од којих настаје свако зло. Никада човек не греши, ако га претходно не покоре и њиме завладају моћни дивови, тј. заборав, лењост и незнање.

Ове (узроке) рађа уживање, удобност и љубав човека према слави, као и тешкоће у сучељавању са животним проблемима. Први узрок свих ових, и мајка сваког зла, јесте, као што смо већ рекли, себељубље, дакле, безумна љубав према телу и страствена приврженост према њему.

Треба, такође, да знамо да страстољубље има различите облике и да се пројављује на различите начине" и због тога је и неуморни подвижник са тешкоћама избегава.

"Јер постоји веома много уживања која к себи привлаче очи душе", и стога се сви ударци уједињују у страстима и жељама, душевним и телесним, и пропаст се спрема души у којој вене страх Божији и љубав према Њему. Јер из страха Божијег и љубави према Њему извиру врлине. Ако овога нема, због непажње настале услед немарности, тада душа бива поробљена и прилепљује се за земаљско неизрецивим уживањима и сваки спокој нестаје. Ако се то стање немарности задржи, тада - тешко нама! Ствара се навика, која има моћ као друга природа и која води у смрт.

Нема коментара:

Постави коментар