О КРСНОЈ СЛАВИ
Првохришћанска је вера, од Бога нам дана и од Светих Апостола предана, да славимо Бога и Његове Светитеље.
Слављење Бога и Божјих Угодника: Анђела, Алостола, Пророка, Мученика,
Светитеља, Преподобних и свих Праведника, јесте наш хришћански
православни животни став којим исповедамо веру своју и прави циљ и
смисао нашег људског живота овде на земљи и у вечности. Јер ко слави
Бога и Божије Светитеље, тај слави истинску и вечну славу човекову у
Богу Живом и Истинитом, и тај онда неће славити никакве лажне богове и
пролазне и смртне људе овога света. Ко слави Бога и Божје Свеце, као
праве и истините, бесмртне људе, који из овог пролазног и смртног живота
Богом Живим пређоше у живот вечни и бесмртни, тај ће се и сам славом
Божјом прославити и Богу и Светима уподобити, јер ће од Бога бити
заједно са Светима прослављен у вечном Царству Небеском.
Тако су Бога и Његове Свете славили хришћани још од самог почетка, и
зато су многи од њих и сами Свеци постали. То нам показује и сведоче већ
први хришћански Мученици, који су за славу Божју и саме своје животе
положили. Тако, на прнмер, Свети Мученик Карп (који се слави 13.
октобра), пред незнабошцима и безбожницима онога доба, није хтео да
слави лажне богове, него само Христа – јединог Истинитог Бога, па је
зато говорио ондашњим властодршцима: „Истинити богопоклоници, који се по
божанској речи Христовој клањају Богу у духу и истини, уподобљавају се
слави Божјој и постају заједно са Њим бесмртни, јер се још сада
причешћују вечним животом кроз Христа Логоса, док се они који служе
лажним боговима уподобљавају ннштавилу ђавола и са њиме пропадају у
пакао“. Стога и ми, православни хришћани, од самог Господа Христа
примивши свету веру и свети завет, славимо и прослављамо Бога и Његове
Свете Угоднике и Бесмртнике: Пресвету Богородицу, Свете Апостоле и
Мученике, Свете Оце и праведннке, и тако овим слављењем Бога и
Светитеља, које је сам Бог прославио зато што су и они Бога прослављали,
и ми задобијамо вечну славу Божју и наслеђујемо живот вечни.
Ово древно хришћанско свето предање о слављењу Бога и славе Божје у
Светима, примили смо и ми Православни Срби од Светих Ћирила и Методија и
од Светога Саве. Зато и славимо сваке недеље и сваког празника Христа
Бога и Спаситеља нашег и Његову Пресвету Богоматер, и свете Анђеле и
Светитеље Божје. Славимо их најпре заједно са целом Црквом Божјом, у
својој парохији и своме храму, када наша парохијска црква или наш
манастир слави своју Храмовну Славу, то јест свога Светитеља као свога
Небеског Заштитника, кога истога дана славе и сви православни хрншћани у
свету. Отуда света Слава, као општехришћанско и
свецрквено слављење Бога и Божјих Светаца, није само србски обичај, јер
Славу славе и сви остали православни у свету. Али Свети Отац Србски,
Сава Равноапостолни, дао је нама православним Србима и једну посебну
србску домаћу Славу – наше Крсно Име, то јест благословио је нашу србску
породичну Славу: да свака србска породица, свака кућа и домаћинство
слави онога Светитеља на чији су дан наши претци и праоци примили
Христову веру и крстили се у име Свете Тројице. То је, дакле наша србска
Крсна Слава или Крсно Име, за које наш верни народ са правом каже: „Ко
Крсно Име слави, оно му и помаже“.
Наша Крсна Слава, коју славимо посебно у сваком дому и свакој
породици (ако се нисмо одрекли вере Христове и имена Србиновог),
молитвама Светога кога славимо оживљава у нама и душама нашим свету и
светлу успомену на онај дан када смо се сви породично крстили и
христијанизовали, када смо се и наши претци и ми за њима вером и
крштењем у Христа ухристовили и охристовили, кад смо се уцрквили и
оцрквили, да би се обожили и обесмртили, како то лепо вели наш нови
угодник Божји Отац Јустин. Славећи нашу домаћу Славу, ми не престајемо
славити и своју црквену, храмовну Славу заједно са својом браћом
парохијанима, и то је наша заједничка света Преслава. А када славимо
своју домаћу и породичну Славу, не славимо је опет сами у кући, нити
само у кући, него најпре са осталим православним хршићанима у Цркви. на
заједничкој светој Служби, светој Литургији, где су присутнн и сви Божји
Анђели и сви Свети, и где се спомињу сви наши живи и упокојени, па тек
онда и у дому своме. И опет у дому не славимо је сами, него у задрузи и
заједници са својом породицом, са својим ближњима и сродницима, са
суседима и пријатељима, и са сваким намерником Божјим који нам тог дана
дође у дом, макар био и просјак и убожјак, поготову он. Јер је и он, као
и сваки човек слика Божија и брат Христов и наш. И први хришћани су на
сличан начин славили Славу као што и ми данас славимо и као што наши
свети Манастири и Цркве данас славе: после завршене свете Литургије у
храму сви присутни иду за једну заједничку трпезу љубави: сви се заједно
са свештеником помоле Богу, уз свету водицу, свећу и тамјан, затим се
благослови свето Жито и преломи и прелије вином свети Колач, и онда се
помену сви наши сродници на земљи и на небу, па се онда, уз љубљење и
молитвене жеље и честитања, сви заједно утеше за општом трпезом, оним
што је Бог дао и домаћин спремио. А све то се чини у Славу Божју и у
част Светога чији се свети спомен тога дана слави.
Слављење Бога и Његових Светитеља, и у древној хршћанској Цркви и
данас у читавом Православљу, неодвојиво је од заједничке свете Литургије
у храму и од заједничарења свих верника у свему ономе што је Божје и
што је од Бога благословено: у заједнници у вери и истини, у благодати и
љубави, у светом посту, покајању и Причешћу, у благослову заједничког
јела и пића, у међусобном поштењу и помагању, у братској заједници са
Христом и са свима Светима. Јер Црква Божја Православна и није друго до
заједница свих у Христу Богочовеку, у Њему који је „Првенац међу многом
Браћом“, а Браћа су Његова пре свега Светитељи, а онда са њима и сви ми,
Његови и њихови свечари, који смо зато и позвани од Бога да будемо
света браћа и Сабраћа Христова, синови Божји по благодати у Сину Божјем
по природи, како вели Свети Атанасије Велики.
Света Крсна Слава управо и има тај смисао и значај: да све нас окупи и
сједини у једну праву братску Христову заједницу, у свету Цркву као
сабор Божији, као сабрање деце Божије, те зато Крсно Име и славимо у
славу Божију и у част Светих, на наше спасење и обожење, на очовечење и
охристовљење, на богоугодно здружење и сједињење са њима, нашим Славама,
и преко њих са Христом, нашом вечном и непролазном Славом.
Стога се на свакој домаћој и црквеној Слави пева ова богомдана песма
Цркве наше, православна химна сваке Крсне Славе, која нам најбоље казује
смисао и значај наше свете Славе:
„Данас нас блатодат Светога Духа све сабра, и сви са Крстом Христовим
на себи говоримо: Благословен Који долази ( Христос и Светитељ ) у име
Господње; Слава Богу на висини!“
Нема коментара:
Постави коментар